5 Zaken die je imago kunnen schaden…

25 mei 2017  |  By Tessa Baeck
Blog post title picture

… en wat je moet doen om zo professioneel mogelijk over te komen.

Naast de skills die terug te vinden zijn op je cv, zijn werkgevers vooral op zoek naar soft skills: persoonlijke, emotionele en sociale en intellectuele vaardigheden.”

Uit een onderzoek van KU Leuven is gebleken dat werkgevers de aanwezigheid van soft skills bij jongeren vaak lager inschatten dan de jongeren zelf. M.a.w.: jongeren hebben nog wat werk aan de winkel als het om soft skills gaat. Toch is er geen reden tot paniek, want ik help je de komende weken via een reeks blogposts!

1-2

Vandaag geef ik het startschot met de soft skill “professionaliteit”. Staat er een sollicitatie voor je op de planning? Doe de volgende zaken dan vooral niét als je professionaliteit wil uitstralen.

  1. Te laat komen

Je eerste indruk is bepalend voor de rest van je sollicitatiegesprek. Begin je gesprek dus niet met een domper en zorg ervoor dat je keurig op tijd bent of zelfs een beetje te vroeg. Komt er echt iets tussen dat niet te voorkomen is? Zorg er dan voor dat je gesprekspartner er zo snel mogelijk van op de hoogte is, het liefst telefonisch.

  1. De emotionele toer opgaan

Het zou erg onmenselijk zijn moest je geen emoties tonen, maar begin niet te wenen of wordt niet hysterisch om een of andere reden. Mocht een bepaalde vraag negatieve emoties bij je oproepen, probeer jezelf dan in te tomen en op een neutrale manier te antwoorden. Andersom mag je ook niet te overweldigend overkomen, recruiters zien graag wat enthousiasme maar je hoeft ook niet te overdrijven.

  1. Vloeken

Een “nondedju” is er soms sneller uit dan je denkt. Toch moet je er tijdens een sollicitatie op letten dat je niet vloekt en een net taalgebruik aan de dag legt. Het wekt onmiddellijk irritatie op bij je toekomstige werkgever, met minpunten als gevolg. Denk dus goed na over je verwoording vooraleer je iets zegt.

  1. Roddels verspreiden

Roddelen is hoe dan ook not done. Bovendien laat het een gevoel van ontrouw achter bij de wervingsmanager. Roddel dus nooit over je vorige werkgever.

  1. Onverzorgd voorkomen

Tiany Kiriloff zei ooit “Jeans op een sollicitatie is niet oké”. En gelijk heeft ze! Kleed jezelf voor een sollicitatie een tikkeltje professioneler dan normaal. Een trucje om te weten te komen hoe ver je juist moet gaan: neem je toekomstige werkgever als voorbeeld.

Ziezo, klaar om die werkgevers te bewijzen hoe professioneel jongeren wel niet kunnen zijn! Zin om je soft skills aan een test te wagen? Kom tussen 26 en 30 juni naar de Start to Work Recruitment week en doe de grote test!

Tessa